reklama
reklama WYBORCZA
Obwodnica Trzebini po 2032 roku? Chrzanów. Budowa nowego dworca autobusowego jeszcze w tym roku Alwernia stawia na seniorów. Powołana została Rada Seniorów Robert Maciaszek przeciwny opłatom za wejście nad Chechło
Obwodnica Trzebini po 2032 roku? Chrzanów. Budowa nowego dworca autobusowego jeszcze w tym roku Alwernia stawia na seniorów. Powołana została Rada Seniorów Robert Maciaszek przeciwny opłatom za wejście nad Chechło

Od kwietnia droższa autostrada. Wzrosną opłaty za A4.

Od kwietnia droższa autostrada. Wzrosną opłaty za A4

Od kwietnia droższa autostrada. Wzrosną opłaty za A4.

Od 1 kwietnia 2025, wzrosną ceny za przejazd odcinkiem autostrady A4 Kraków-Katowice dla wszystkich kategorii pojazdów.

 

Za przejazd przez bramkę na 61-kilometrowycm odcinku, kierowcy ciężarówki zapłacą 52 złote, czyli o 3 złote więcej niż obecnie. Sumarycznie, opłata za przejazd ciężarówki, autobusu i pojazdu z naczepą trasą Kraków-Katowice, wyniesie 104 złote.

 

Kierowcy osobówek zapłacą za bramkę o złotówkę więcej. Opłata wzrośnie z 17 do 18 złotych.

 

Cena za przejazd motocyklem pozostanie bez zmian – 8 złotych za bramkę.

Stalexport: potrzebujemy środków na remonty

Jak tłumaczy zarządca autostrady A4 – spółka Stalexport Autostrada Małopolska, konieczność podwyżki wynika z zaplanowanych remontów i oparta jest o wskaźnik inflacji. W planach są wymiany nawierzchni, remonty mostów i wiaduktów. Spółka do końca marca 2027 roku zamierza wydać na ten cel 540 milionów złotych.

Lepsza trasa to możliwość sprawnego przemieszczania się z zachodu na wschód kraju. Wysokiej klasy połączenia drogowe to niezwykle istotny czynnik dynamicznego rozwoju gospodarczego, wpływający na podniesienie konkurencyjności przemysłu. Nasze działania przełożą się na szybkie i bezpieczne połączenia drogowe, wspierające logistykę i inspirujące rozwój eksportu.

– czytamy w komunikacie prasowym Stalexport Autostrady.

GDDKiA przeciwko podwyżkom

GDDKiA tłumaczy,  że prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą wynika z umów koncesyjnych podpisanych pod koniec lat 90. ubiegłego wieku i GDDKiA nie posiada uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, o ile są one zgodne z postanowieniami tych umów.

 

Jednak GDDKiA wydało komunikat, w którym podważa zasadność podwyżek i zwraca uwagę na bezpieczeństwo oraz opłacalność transportu drogowego.

W ocenie GDDKiA wzrost opłat za przejazd zarządzanymi przez koncesjonariuszy odcinkami autostrad jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych.

Argumenty przedstawione przez państwowego zarządcę autostrad opisują realia ul. Długiej w Trzebini:

Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. Stoi to w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju. Omijanie autostrad przez część kierujących wiąże się również ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości.

Kiedy koniec opłat?

Koncesja dla Stalexport Autostrada Małopolska na użytkownie A4  Kraków-Katowice, kończy się w 2027 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała, że nie planuje przedłużenia koncesji dla Stalexportu i nie wprowadzi opłat, po przejęciu zarządu nad tym odcinkiem autostrady.

Powiadom Mnie o innych komentarzach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
reklama
reklama
reklama wideo
reklama
REKLAMA
Ostatnie posty
0
Podziel się Swoją Opiniąx