Chrzanów czekają spore zmiany w organizacji płatnego parkowania. Zakłada się nie tylko poszerzenie strefy i nowe stawki, ale także rewolucję w zarządzaniu. Od teraz za wszystko ma odpowiadać Miejski Zarząd Zasobów Komunalnych, a nie jak dotychczas zewnętrzna firma. Ma być efektywniej i taniej.
Darmowe 20 minut zostaje. Abonamenty dla mieszkańców – tańsze, ale z warunkiem.
Burmistrz Robert Maciaszek zapewnił, że nadal będzie można skorzystać z dwóch bezpłatnych, dwudziestominutowych biletów dziennie. To postulat, o który zabiegali zarówno radni, jak i sami mieszkańcy. Dotychczasowe urządzenia, często krytykowane za nieintuicyjną obsługę, zostaną wymienione. Ale płatność gotówką pozostanie. Choć to dodatkowy koszt (m.in. konwojowanie gotówki przez Pocztę Polską), zdaniem Burmistrza Maciaszka nie nadszedł jeszcze moment na całkowite przejście na płatności bezgotówkowe.
Nowe parkometry będą wyposażone w duże wyświetlacze i czytelne przyciski, a ich oprogramowanie ma być znacznie prostsze i szybsze w obsłudze – zapowiada Burmistrz.
Strefa będzie większa. O które ulice?
Największą rewolucją będzie jednak znaczące poszerzenie strefy płatnego parkowania. Ma ona objąć śródmieście, czyli:
- Rynek i ulice wokół niego
- ul. Matejki
- ul. Sądowa (odcinek w dół, kończący się na ul. Świętokrzyskiej)
- ul. 29 Listopada
- ul. 3 Maja (Burmistrz zapowiada tu zmiany w organizacji ruchu i, jeśli to będzie możliwe, wyznaczenie 3-4 miejsc postojowych)
- ul. Grunwaldzka (w kierunku Małego Rynku oraz od Małego Rynku do ul. Krakowskiej)
- Nowy łącznik między ul. 29 Listopada a ul. Kadłubek
- ul. Berka Joselewicza
- Cały Mały Rynek
Co istotne, ul. Krakowska, jako droga krajowa, nie zostanie objęta strefą – zabraniają tego ustawowe przepisy. Radny Marian Sadzikowski podziękował za utrzymanie zasady 20 minut bezpłatnego parkowania. Zasugerował jednak, aby dla większej przejrzystości i uniknięcia chaosu, strefa zaczynała się już od Podwala.
Nowe miejsca parkingowe i zmiana organizacji ruchu.
Planowane są także zmiany w organizacji ruchu. Na przykład na ul. Kadłubek, od skrzyżowania z Sądową w kierunku Berka Joselewicza, gdzie kierowcy notorycznie parkują po obu stronach, utrudniając przejazd, zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy (w górę, do Berka Joselewicza) i wyznaczone legalne miejsca postojowe. – Chcę to usankcjonować – mówił Burmistrz.
Szacuje się, że dzięki tym zmianom w ścisłym centrum przybędzie około 100 nowych miejsc parkingowych.
A ile zapłacimy za postój?
- Pierwsza godzina: 3 zł
- Druga godzina: 3,50 zł
- Trzecia godzina: 4 zł
- Każda kolejna godzina: 3 zł
Jeśli ktoś nie zmieści się w darmowych 20 minutach, będzie musiał zapłacić minimum 1 zł (opłata za postój krótszy niż godzina). Burmistrz tłumaczy, że wyższe stawki wynikają z przepisów i mają zapewnić rotację pojazdów, zniechęcając do wielogodzinnego blokowania miejsc. Radny Grzegorz Jakubiak pytał o przyczyny podniesienia opłat. Burmistrz odpowiedział, że biorąc pod uwagę inflację od ostatniej podwyżki w 2021 roku, obecne 3 złote to realnie mniejsza wartość niż wcześniejsze 2 złote. – Musieliśmy urealnić te ceny, ale poniżej wskaźnika inflacji z ostatnich 4 lat – tłumaczył. Dodał, że celem strefy nie jest zarabianie, a zbilansowanie kosztów oraz zapewnienie rotacji miejsc w centrum. Radny dopytywał też, czy parkometry będą własnością gminy. Okazało się, że miasto zdecydowało się na ich dzierżawę, aby uniknąć dużego, jednorazowego wydatku inwestycyjnego rzędu kilkuset tysięcy złotych.
Mieszkańcy ulic objętych strefą będą mogli liczyć na preferencyjne abonamenty:
- Roczny: 150 zł (co w przeliczeniu daje dwa miesiące parkowania „gratis” w porównaniu do opcji miesięcznej)
- Miesięczny: 15 zł
Przedsiębiorcy również dostaną abonamenty:
- Miesięczny zwykły: 250 zł
- Miesięczny Premium z możliwością wyrysowania koperty i stałym miejscu dla siebie: 500 zł
Radny Paweł Szczypta zasugerował wprowadzenie specjalnych abonamentów dla przedsiębiorców prowadzących lokale w strefie. Poddał też w wątpliwość, czy niewielka szerokość ul. Berka Joselewicza pozwoli na bezpieczne wyznaczenie miejsc postojowych i czy przejadą tamtędy np. śmieciarki. Burmistrz odparł, że rozważał różne opcje, ale nie widzi powodu, by faworyzować przedsiębiorców nad pracownikami, którzy zarabiają mniej, a również pracują w strefie. Zapewnił, że przedsiębiorca może wliczyć opłatę za parkowanie w koszty prowadzenia działalności. Odnośnie ul. Berka Joselewicza, stwierdził, że kwestie techniczne zostały przeanalizowane. Radny Szczypta ripostował, że dla wielu przedsiębiorców, obciążonych już innymi daninami, to jednak kolejny koszt.
Aby skorzystać z ulgi, trzeba będzie udowodnić, że płaci się podatki w Chrzanowie. Niezbędne będzie przedstawienie jednego z dokumentów: pierwszej strony PIT z poświadczeniem złożenia, zgłoszenia osoby fizycznej jako płatnika (za poprzedni lub bieżący rok, poświadczone przez Urząd Skarbowy) lub zaświadczenia z US o wskazaniu Chrzanowa jako miejsca składania zeznania podatkowego.
To przywilej dla mieszkańca, który również partycypuje w utrzymaniu infrastruktury – podkreśla Robert Maciaszek.
Przypomniał też, że od stycznia tego roku znacząca część dochodów gminy pochodzi z udziału w podatku PIT płaconym przez mieszkańców Chrzanowa. Zależy mi, aby mieszkańcy deklarowali, że właśnie tu płacą podatki – dodał Burmistrz Chrzanowa.
Zmiany w opłatach dodatkowych – łagodniej dla zapominalskich.
Nowy regulamin wprowadzi rozróżnienie przy nakładaniu opłat dodatkowych. Inaczej będą traktowane osoby, które w ogóle nie kupiły biletu, a inaczej te, którym bilet po prostu stracił ważność (np. z powodu przedłużającej się wizyty u lekarza).
Standardowa opłata dodatkowa wyniesie 150 zł (płatne w ciągu 14 dni). Jednak jeśli kierowca uiści ją w ciągu 7 dni, kwota spadnie do 50 zł. Burmistrz zachęca do korzystania z aplikacji mobilnych, gdzie jednym kliknięciem można przedłużyć czas parkowania.
Okres przejściowy i co dalej?
Zanim nowe zasady wejdą w życie, czeka nas okres przejściowy. Po zakończeniu umowy z dotychczasowym operatorem strefy, przez około 2-3 tygodnie parkowanie w Chrzanowie będzie całkowicie bezpłatne. W tym czasie będą montowane nowe parkometry i wdrażany cały system. Obsługa strefy przez miejski podmiot ma docelowo przynieść oszczędności.
