reklama
reklama WYBORCZA
Obwodnica Trzebini po 2032 roku? Chrzanów. Budowa nowego dworca autobusowego jeszcze w tym roku Alwernia stawia na seniorów. Powołana została Rada Seniorów Robert Maciaszek przeciwny opłatom za wejście nad Chechło
Obwodnica Trzebini po 2032 roku? Chrzanów. Budowa nowego dworca autobusowego jeszcze w tym roku Alwernia stawia na seniorów. Powołana została Rada Seniorów Robert Maciaszek przeciwny opłatom za wejście nad Chechło

Wywłaszczony jak Trzebinianin

Wywłaszczony jak Trzebinianin

Wielu mieszkańcom Trzebini już niedługo towarzyszyć będzie znaczny stres i niepewność. Wykup gruntów i wywłaszczenia z dorobku pokoleń – tym żyją mieszkańcy Centrum, Wodnej, Gór Luszowskich, Salwatora i Młoszowej.

Kolej Dużych Prędkości w Starej Maszynie

Obecnie rozstrzygają się procedury towarzyszące inwestycjom Skarbu Państwa, związane z budową tzw. szprych kolejowych Centralnego Portu Komunikacyjnego – flagowego projektu infrastrukturalnego PiS. Jedna ze szprych przebiegać ma przez Sierszę. Budowa linii kolei dużych prędkości przez środek Starej Maszyny, w praktyce oznacza wysiedlenia i likwidację osiedla. W marcu 2020 roku zakończył się pierwszy etap konsultacji społecznych. W ich ramach, mieszkańcy i instytucje mogły zgłaszać uwagi do projektowanych wariantów przebiegu linii. Wówczas dla projektowanej linii 111, mającej połączyć granicę z Czechami, z zaplanowanym w Sławkowie nowym Węzłem Śląsko-Małopolskim, uwagi zgłosił Burmistrz Jarosław Okoczuk, radny Grzegorz Żuradzki i Emil Krawczyk ze Stowarzyszenia Wolna Trzebinia. Panowie zgodni byli, że konieczna jest korekta przebiegu linii, aby omijała ona zabudowę Starej Maszyny. Ponadto, Panowie Żuradzki i Krawczyk w zgłoszonych przez siebie uwagach postulowali wznowienie ruchu kolejowego po istniejącej trasie 114, z której użyciem funkcjonuje tranzyt węgla do elektrowni Siersza, a dawniej funkcjonowała stacja osobowa Trzebinia-Siersza i KWK Siersza. Zgłoszono też możliwość połączenia istniejącej linii 114 z nowym korytarzem kolejowym CPK, co – jak podkreśla Krawczyk z „Wolnej Trzebini” – znacząco ożywiłoby gospodarczo Trzebinię oraz poprawiło dostępność trzebińskiego przemysłu do reszty państwa.

 

Tymczasem nad osiedlem wisi niebezpieczeństwo likwidacji. Zgłoszone uwagi odrzucono i do konsultacji środowiskowych skierowano ponownie trasę przebiegającą pomiędzy ulicami Stawową, Sosnową, Ciężkowicką i ulicą Stara Maszyna. W kwietniu tego roku zakończył się drugi etap konsultacji w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. To znacząco przybliża spółkę CPK do etapu określenia inwestycyjnych i wiążących wariantów przebiegu linii kolejowych w ramach studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ). W październiku wyłoniono wykonawców STEŚ, w tym linii 111 przez Starą Maszynę.

 

Mieszkańcy Starej Maszyny w sprawie nie protestują. Wydaje się, że funkcjonują w nieświadomości. Z trudem cokolwiek związanego z CPK odszukać na stronie internetowej Urzędu Miasta. Sam Burmistrz Okoczuk temat poruszył wyłącznie raz, początkiem 2020 roku, w swoim stylu cała sprawę nazywając „absurdem i fejkiem” oraz zapewniając, że linia na pewno w tym przebiegu nie powstanie, a On „zabiera się konkretnie za budowę obwodnicy Trzebini”. Początek budowy CPK planowany jest już na przyszły rok. Towarzyszące linie kolejowe mają powstać do 2034 roku.

Powiadom Mnie o innych komentarzach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
reklama
reklama
reklama
reklama wideo
reklama
REKLAMA
Ostatnie posty
0
Podziel się Swoją Opiniąx