reklama
reklama WYBORCZA
Obwodnica Trzebini po 2032 roku? Chrzanów. Budowa nowego dworca autobusowego jeszcze w tym roku Alwernia stawia na seniorów. Powołana została Rada Seniorów Robert Maciaszek przeciwny opłatom za wejście nad Chechło
Obwodnica Trzebini po 2032 roku? Chrzanów. Budowa nowego dworca autobusowego jeszcze w tym roku Alwernia stawia na seniorów. Powołana została Rada Seniorów Robert Maciaszek przeciwny opłatom za wejście nad Chechło

Republika zyskuje telewidzów, TVN24 traci, ale…

Republika zyskuje telewidzów, TVN 24 traci

Republika zyskuje telewidzów

Kanał Republika zyskał przewagę nad TVN24 pod względem miesięcznego udziału w rynku, w kategorii ogólnej 4+, jednak nadal pozostaje w tyle, jeśli chodzi o liczbę reklamodawców korzystających z jego anteny.

Dominacja TVN 24 wśród reklamodawców

Do kluczowych reklamodawców Republiki należały między innymi powiązane z nią Niezależne Wydawnictwo Polskie, Narodowy Bank Polski, firma Life Harmony Pharm produkująca suplementy diety, browar Ciechan, telezakupy Mango (Grupa Polsat Plus) oraz koncern Reckitt Benckiser, specjalizujący się w lekach i środkach higieny. Tymczasem w TVN 24 swoje kampanie prowadziły takie marki jak Jerónimo Martins (Biedronka), Lidl, Nivea Polska, Aflofarm, Toyota oraz Sanofi Aventis Polska.

 

Eksperci zwracają uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem wizerunkowym marek, tzw. brand safety. Jak wskazuje Jakub Bierzyński, prezes agencji mediowej OMD, globalne koncerny nie chcą być kojarzone z kontrowersyjnymi treściami. – Szczególną wagę przywiązuje się do unikania treści ekstremistycznych czy budzących kontrowersje światopoglądowe. Dodają, że decyzje reklamodawców nie są związane z polityką, lecz ze stylem przekazu i podejmowanymi działaniami. Przedstawiciele Republiki oskarżają wycofujące się firmy o cenzurę, co tylko zaostrza sytuację.

Skutki kontrowersji

Niektóre marki, takie jak Ikea czy mBank, już ponad rok temu zdecydowały się wycofać swoje reklamy z Republiki. Powodem były m.in. wypowiedzi publicysty Marka Króla, który sugerował, że imigrantów powinno się znakować czipami, a nawet tatuować numery na rękach.

 

Na początku 2025 roku Jerzy Owsiak, prezes WOŚP, ogłosił zerwanie współpracy z firmami reklamującymi się w Republice. W trakcie konferencji prasowej poinformował, że był atakowany przez stację i jej widzów, a także otrzymywał groźby. Dodał, że Republika odmówiła emisji reklamy nawiązującej do finału WOŚP.

 

Po tej deklaracji kilka firm, w tym producent słodyczy Wawel i firma OLeofarm, zdecydowało się wycofać swoje reklamy ze stacji. Republika odpowiedziała na te zarzuty pozwem przeciwko Owsiakowi, oskarżając go o czyn nieuczciwej konkurencji, a także wszczynając postępowania cywilne i karne.

 

Reklamy w Republice sprzedaje Polsat Media. W marcu ceny spotów reklamowych w tej stacji wzrosły o 34,7 proc., sięgając 12,8 tys. zł. W TVN 24, gdzie reklamy obsługuje TVN Media, wzrost cen wyniósł 3,8 proc., a najdroższe spoty kosztowały 7,4 tys. zł. Dane te nie uwzględniają pakietowych ofert sprzedaży.

Wpływy z darowizn

Republika korzysta także z finansowego wsparcia swoich widzów. Od końca stycznia prowadzi zbiórkę na zakup wozu transmisyjnego, którego koszt wynosi 5,5 mln zł – dotychczas udało się zgromadzić 40 proc. tej kwoty. Wcześniejsze akcje, takie jak zbiórka na system ochrony (500 tys. zł w ciągu tygodnia) czy oświetlenie studia (1 mln zł w niespełna trzy tygodnie), wskazują na zaangażowanie widzów w finansowanie działalności stacji.

Powiadom Mnie o innych komentarzach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
reklama
reklama
reklama
reklama wideo
reklama
REKLAMA
Ostatnie posty
0
Podziel się Swoją Opiniąx