Republika zyskuje telewidzów
Kanał Republika zyskał przewagę nad TVN24 pod względem miesięcznego udziału w rynku, w kategorii ogólnej 4+, jednak nadal pozostaje w tyle, jeśli chodzi o liczbę reklamodawców korzystających z jego anteny.
Dominacja TVN 24 wśród reklamodawców
Do kluczowych reklamodawców Republiki należały między innymi powiązane z nią Niezależne Wydawnictwo Polskie, Narodowy Bank Polski, firma Life Harmony Pharm produkująca suplementy diety, browar Ciechan, telezakupy Mango (Grupa Polsat Plus) oraz koncern Reckitt Benckiser, specjalizujący się w lekach i środkach higieny. Tymczasem w TVN 24 swoje kampanie prowadziły takie marki jak Jerónimo Martins (Biedronka), Lidl, Nivea Polska, Aflofarm, Toyota oraz Sanofi Aventis Polska.
Eksperci zwracają uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem wizerunkowym marek, tzw. brand safety. Jak wskazuje Jakub Bierzyński, prezes agencji mediowej OMD, globalne koncerny nie chcą być kojarzone z kontrowersyjnymi treściami. – Szczególną wagę przywiązuje się do unikania treści ekstremistycznych czy budzących kontrowersje światopoglądowe. Dodają, że decyzje reklamodawców nie są związane z polityką, lecz ze stylem przekazu i podejmowanymi działaniami. Przedstawiciele Republiki oskarżają wycofujące się firmy o cenzurę, co tylko zaostrza sytuację.
Skutki kontrowersji
Niektóre marki, takie jak Ikea czy mBank, już ponad rok temu zdecydowały się wycofać swoje reklamy z Republiki. Powodem były m.in. wypowiedzi publicysty Marka Króla, który sugerował, że imigrantów powinno się znakować czipami, a nawet tatuować numery na rękach.
Na początku 2025 roku Jerzy Owsiak, prezes WOŚP, ogłosił zerwanie współpracy z firmami reklamującymi się w Republice. W trakcie konferencji prasowej poinformował, że był atakowany przez stację i jej widzów, a także otrzymywał groźby. Dodał, że Republika odmówiła emisji reklamy nawiązującej do finału WOŚP.
Po tej deklaracji kilka firm, w tym producent słodyczy Wawel i firma OLeofarm, zdecydowało się wycofać swoje reklamy ze stacji. Republika odpowiedziała na te zarzuty pozwem przeciwko Owsiakowi, oskarżając go o czyn nieuczciwej konkurencji, a także wszczynając postępowania cywilne i karne.
Reklamy w Republice sprzedaje Polsat Media. W marcu ceny spotów reklamowych w tej stacji wzrosły o 34,7 proc., sięgając 12,8 tys. zł. W TVN 24, gdzie reklamy obsługuje TVN Media, wzrost cen wyniósł 3,8 proc., a najdroższe spoty kosztowały 7,4 tys. zł. Dane te nie uwzględniają pakietowych ofert sprzedaży.
Wpływy z darowizn
Republika korzysta także z finansowego wsparcia swoich widzów. Od końca stycznia prowadzi zbiórkę na zakup wozu transmisyjnego, którego koszt wynosi 5,5 mln zł – dotychczas udało się zgromadzić 40 proc. tej kwoty. Wcześniejsze akcje, takie jak zbiórka na system ochrony (500 tys. zł w ciągu tygodnia) czy oświetlenie studia (1 mln zł w niespełna trzy tygodnie), wskazują na zaangażowanie widzów w finansowanie działalności stacji.