Brak chodników i tranzyt duszą Balin. Rober Maciaszek wyszedł z koncepcją nowego połączenia drogowego mającego zapewnić bezpieczeństwo pieszych i odciążenie ruchu samochodowego z centrum wsi. Zadał mieszkańcom pytanie. Obwodnica Balina: Za czy przeciw?
Brak chodników wzdłuż dróg powiatowych, w tym ulic Chrzanowskiej, Jaworznickiej i Wyzwolenia, stwarza poważne zagrożenie dla dzieci, osób starszych i innych pieszych. Sytuację pogarsza fakt, że te drogi stały się alternatywnym połączeniem powiatu chrzanowskiego z województwem śląskim, generując wzmożony ruch tranzytowy przez gęsto zabudowane osiedla. To w dużym stopniu uprzykrza życie mieszkańcom, ale paradoksalnie tworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego, a nawet mieszkaniowego.
Od lat władze Chrzanowa apelują do starosty i radnych powiatowych o poprawę bezpieczeństwa. Jednym z rozwiązań, nad którym rozważa się obecnie, jest budowa obwodnicy, która wyprowadziłaby ruch tranzytowy z centrum miejscowości.
Planowana obwodnica miałaby rozpoczynać się na nowym rondzie przy węźle autostrady A4 i przebiegać po południowo-zachodniej stronie Balina, łącząc się z przebudowanym skrzyżowaniem ulic Jaworznickiej, Wyzwolenia i Jesiennej w Jaworznie. Inwestycja ta nie tylko poprawiłaby bezpieczeństwo pieszych, ale również otworzyłaby dostęp do nowych terenów inwestycyjnych przy autostradzie A4, stwarzając szansę na rozwój gospodarczy gminy — wyjaśnia w swoim wpisie Burmistrz Robert Maciaszek.
Realizacja tego projektu wiąże się jednak z pewnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest konieczność przejęcia przez gminę jednego z dwóch domów położonych przy istniejącym skrzyżowaniu ulic Jaworznickiej i Wyzwolenia. W związku z tym burmistrz zaprosił rodziny z obu domów na spotkanie, aby poznać ich stanowisko i omówić możliwości współpracy. Niektórzy obawiają się zaniżenia kosztów wykupu gruntów wraz z zabudowaniami.
Należy podkreślić, że budowa obwodnicy Balina jest na razie jedynie pomysłem. Ostateczna decyzja w tej sprawie zostanie podjęta po konsultacjach z mieszkańcami i analizie wszystkich możliwych scenariuszy.
Obawy mieszkańców
Mimo potencjalnych korzyści płynących z budowy obwodnicy, niektórzy mieszkańcy Balina wyrażają obawy. Obawiają się m.in. wyburzenia domów i wywłaszczeń, a także negatywnego wpływu obwodnicy na środowisko naturalne. Ważne jest, aby w trakcie planowania i realizacji inwestycji wziąć pod uwagę wszystkie te obawy i wypracować rozwiązania, które zminimalizują negatywne skutki projektu. Gmina Chrzanów powinna zapewnić mieszkańcom rzetelną informację o planowanych działaniach i umożliwić im aktywny udział w procesie decyzyjnym dać tym samym dobry przykład, innym samozwańczym włodarzom.