Search
Close this search box.
reklama
reklama WYBORCZA

SZYBKI NEWS

Drastyczne podwyżki prądu i gazu od lipca. Połączenia autobusowe w Trzebini co 20 minut? Mrzonka Okoczuka? Alwernia z połączeniami autobusowymi z Krakowem
Drastyczne podwyżki prądu i gazu od lipca. Połączenia autobusowe w Trzebini co 20 minut? Mrzonka Okoczuka? Alwernia z połączeniami autobusowymi z Krakowem
reklama
Search
Close this search box.
Połączenia autobusowe w Trzebini co 20 minut? Mrzonka Okoczuka? Drastyczne podwyżki prądu i gazu od lipca. Alwernia z połączeniami autobusowymi z Krakowem.
Połączenia autobusowe w Trzebini co 20 minut? Mrzonka Okoczuka? Drastyczne podwyżki prądu i gazu od lipca. Alwernia z połączeniami autobusowymi z Krakowem.

Wywłaszczony jak Trzebinianin

Wielu mieszkańcom Trzebini już niedługo towarzyszyć będzie znaczny stres i niepewność. Wykup gruntów i wywłaszczenia z dorobku pokoleń – tym żyją mieszkańcy Centrum, Wodnej, Gór Luszowskich, Salwatora i Młoszowej.

Kolej Dużych Prędkości w Starej Maszynie

Obecnie rozstrzygają się procedury towarzyszące inwestycjom Skarbu Państwa, związane z budową tzw. szprych kolejowych Centralnego Portu Komunikacyjnego – flagowego projektu infrastrukturalnego PiS. Jedna ze szprych przebiegać ma przez Sierszę. Budowa linii kolei dużych prędkości przez środek Starej Maszyny, w praktyce oznacza wysiedlenia i likwidację osiedla. W marcu 2020 roku zakończył się pierwszy etap konsultacji społecznych. W ich ramach, mieszkańcy i instytucje mogły zgłaszać uwagi do projektowanych wariantów przebiegu linii. Wówczas dla projektowanej linii 111, mającej połączyć granicę z Czechami, z zaplanowanym w Sławkowie nowym Węzłem Śląsko-Małopolskim, uwagi zgłosił Burmistrz Jarosław Okoczuk, radny Grzegorz Żuradzki i Emil Krawczyk ze Stowarzyszenia Wolna Trzebinia. Panowie zgodni byli, że konieczna jest korekta przebiegu linii, aby omijała ona zabudowę Starej Maszyny. Ponadto, Panowie Żuradzki i Krawczyk w zgłoszonych przez siebie uwagach postulowali wznowienie ruchu kolejowego po istniejącej trasie 114, z której użyciem funkcjonuje tranzyt węgla do elektrowni Siersza, a dawniej funkcjonowała stacja osobowa Trzebinia-Siersza i KWK Siersza. Zgłoszono też możliwość połączenia istniejącej linii 114 z nowym korytarzem kolejowym CPK, co – jak podkreśla Krawczyk z „Wolnej Trzebini” – znacząco ożywiłoby gospodarczo Trzebinię oraz poprawiło dostępność trzebińskiego przemysłu do reszty państwa.

Tymczasem nad osiedlem wisi niebezpieczeństwo likwidacji. Zgłoszone uwagi odrzucono i do konsultacji środowiskowych skierowano ponownie trasę przebiegającą pomiędzy ulicami Stawową, Sosnową, Ciężkowicką i ulicą Stara Maszyna. W kwietniu tego roku zakończył się drugi etap konsultacji w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. To znacząco przybliża spółkę CPK do etapu określenia inwestycyjnych i wiążących wariantów przebiegu linii kolejowych w ramach studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ). W październiku wyłoniono wykonawców STEŚ, w tym linii 111 przez Starą Maszynę.

Mieszkańcy Starej Maszyny w sprawie nie protestują. Wydaje się, że funkcjonują w nieświadomości. Z trudem cokolwiek związanego z CPK odszukać na stronie internetowej Urzędu Miasta. Sam Burmistrz Okoczuk temat poruszył wyłącznie raz, początkiem 2020 roku, w swoim stylu cała sprawę nazywając „absurdem i fejkiem” oraz zapewniając, że linia na pewno w tym przebiegu nie powstanie, a On „zabiera się konkretnie za budowę obwodnicy Trzebini”. Początek budowy CPK planowany jest już na przyszły rok. Towarzyszące linie kolejowe mają powstać do 2034 roku.

Filip Lach

0 0 Głosów
Jakość Artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Tags

Udostępnij :

reklama
Filip Lach

Filip Lach

0
Podziel się Swoją Opiniąx